Dagen derpå...

on. 28.oktober 01:10

Når vi nok en gang har bevist hva vi står for på bowlingbanen, er det på tide å komme med noen tanker om norsk damebowling. I midten av september kom jo det endelige team uttaket fra NBF, og til vår store overraskelse var Cathrine Bjercke utelatt fra Team Norge, Damer. Dette gjorde at vi sendte ett brev til sportslig ledelse der vi ba om en begrunnelse for vrakingen. Vi stilte en del konkrete spørsmål der vi ba om sammenligninger med de andre som var uttatt, spørsmål som gikk på bowlingferdigheter, satsning osv. Vi begrunnet også med en del resultater fra de siste mesterskap der Cathrine aldri har vært dårligst, og egentlig prestert jevnt med de fleste norske deltagerne. Vi nevnte finalespill på EBT, samt gode plasseringer i norske turneringer og mesterskap. Svaret vi fikk tilbake besvarte ingen av disse spørsmålene men var derimot ett generelt brev om kriterier og bakgrunn for hvilke satsninger NBF ønsket å gjøre. Ved å lese disse punktene fremstod jo brevet som det reneste forsvarsdokumentet for vår ”sak” i forhold til de spillerne som er tatt ut på teamet.

Det eneste som vi selvfølgelig ikke kan oppnå er punktet om at alle norske damer og herrer skal spille i vår øverste divisjon for også å kunne få denne lagtreningen. (Det siste er ordrett fra brevet vi fikk). At vi ikke deltar der er for så vidt en helt annen sak som jeg ikke ønsker å ta opp her, men som jeg vil komme litt tilbake til senere. At vi med herrer, ungdom og junior har 6 andre spillere på teamene som da heller ikke spiller liga har tydeligvis ikke vært så nøye foreløpig. At Ann Louise, som medlem av Evje BK, heller ikke oppfyller dette kravet er også glemt. Som alle vet så ble jo sportslig kraftig overstyrt av FS til dame VM nå i sommer. FS sine gode intensjoner om å satse på unge spillere er nå nærmest lagt i grus, da 2 av de 3 spillerne fra ungdoms VM i 2008 er borte fra Team Norge, Damer. Min første tanke var da at hele denne saken er en slags takk for sist fra sportslig, for å vise hvem som sitter med makten. Sett i lys av Ann Louise’s meget gode prestasjoner den siste tiden så måtte det vel ha vært veldig spennende å se om denne utviklingen kunne kommet hos de andre spillerne også. Det er jo første gang på mange år at vi har fått frem noe som kan kalles en stamme å bygge videre på. At disse tre jentene også er gode ambassadører for sporten med sitt positive vesen er vel heller ingen uting?

Når de to eneste jentene i U21 teamet også spiller i Frogner BK er det vel deres tur til å bli kastet ut neste gang. Det er jo allerede i brevs form signalisert at deres muligheter til deltagelse i neste ungdoms VM er meget begrensende, og da disse to jentene heller ikke har vist spesielt gode resultater i tidligere mesterskap vil det være veldig enkelt å la de bli hjemme. Glimrende motivasjon for å gå på en ny sesong det gitt. I og med at eneste alternativ for Umbro spill i Oslo området er Solli BK, for øvrig sportslig leder sin egen klubb, så håper jeg at andre lesere av dette syntes den skjulte trusselen om å melde seg ut av Frogner BK lukter.

Til slutt vil jeg si at meningen med disse ordene ikke er å ramme andre spillere, men i og med at damebowlingen er såpass liten så vet nok alle hvilke spillere jeg sikter til når jeg ber om sammenligninger med Cathrine. Jeg er jo ganske frittalende så jeg kan godt skrive hva jeg har sagt om damebowlingen i det siste, slik at jeg slipper å få dette brukt mot meg. Jeg har sagt til Erik Garder at jeg syntes vi ikke burde sende lag til dame VM i USA, med begrunnelse i at vi heller burde bygge opp ett lag til neste års EM. Da tre av spillerne var i ungdoms VM forrige sommer, og Pat skulle delta i World Games, så mente jeg at dette fikk holde, siden mesterskapene kommer så ofte som de nå gjør. Jeg har videre sagt til FS ved president Sven Tore Iversen og visepresident John Arne Jakobsen at det var hårreisende å overprøve sportslig sitt uttak og sende flere deltagere til VM enn de 2 som allerede var uttatt. Det finnes vel ikke andre idretter der slikt hadde blitt godtatt uten større protester. Hvilke følelser tror FS og sportslig at utøverne sitter med når de først får beskjed om at de ikke er vurdert gode nok, men plutselig en stund etterpå finner vi noen ungdomsmidler som vi kan bruke for å sende dere til ett VM. Hvordan skal de da ha respekt og tillitt til støtteapparatet? En farse hele mesterskapet spør du meg, allerede lenge før det blir spilt.
Etter VM spøkte jeg også med Sportssjef Erik Garder om at vi kunne legge ned damebowlingen, men dette bør vel tas som en fleip, ikke som en beslutning. NBF legger ned norsk damebowling fordi Olav Olsen sier det liksom.

Jeg tror det blir en utopi å forlange medaljer i norsk damebowling, selv om vi nå i de seneste årene har gjort det utrolig bra på herre, ungdom og juniorsiden. Da er vi også inne på en lang historie som jeg ikke vil skrive om her, men det er jo helt fantastisk det vi har oppnådd de seneste årene, men ser man historisk på Norges bowlingtradisjoner så blir det veldig vanskelig hvis vi skal satse alt på å opprettholde dette nivået. Jeg tror ikke norsk bowling har nok spillere eller midler til å klare dette over tid. Og den samme innrømmelsen bør vi nok komme med når det gjelder junior, ungdom og damer også. Med våre knapt 1500 spillere kan vi ikke tro at dette er realiteten for NBFs fremtid.

Som avslutning så vil jeg bare si at det jeg mener burde ha vært gjort, var å beholde de 4 spillerne som var igjen på Team Norge, Damer, men at man kunne prøvd å overtale Renate, som dessverre har trukket seg frivillig, til i hvert fall å satse mot neste års ungdoms VM. Tar man hensyn til hennes skolegang og flytting i forbindelse med dette, kan det ikke være så vanskelig å legge forholdene deretter. Men da må man jo signalisere at man ønsker å sende spillere dit.

Olav J Olsen
Frogner BK